کارگاه پایان نامه نویسی جلسه اول
برگزاری کارگاه پژوهشی
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه ی علمیه حضرت زینب سلام الله علیها کارگاه روش طرح نامه نویسی برای طلاب پایه پنجم برگزار گردید که مختصر مطالب ارائه شده به شرح ذیل می باشد.
سرکار خانم سعیدمحمدی در ابتدای جلسه با ارائه ی طرحنامه های اجمالی به طلابی که مشغول به پایان نامه نوشتن بودند به این بحث پرداختند که هر انسانی دارای اندیشه ایست که اگر این اندیشه ها را مکتوب نکند به مرور زمان به دست فراموشی سپرده خواهد شد و از بین خواهد رفت و شاید در ابتدای راه نوشتن آن هم اگر از نوعِ یک نوشته ی علمی و یا ادبی باشد برای افراد مبتدی سخت باشد اما برای افتادن در این مسیر می توان از نوشتن خاطرات روزمره شروع کرد. اگر کسی این کار را به صورت مداوم تا مدتی انجام دهد پس از گذشت اندک زمانی به خوبی پی خواهد برد که نوشته هایش نسبت به قبل تغییر کرده و از طرفی آن واهمه ای که از دست به قلم بردن داشته از او دور شده است.
استاد جلسه در ادامه بیان داشتند، از آنجایی که پژوهش در کنار آموزش یک اصل است و می بایست به آن توجه ویژه ای داشت و از طرفی یکی از شرایط اصلی برای فارغ التحصیل شدن طلاب سطح2 ارائه ی یک تحقیق علمی با داشتن شرایط خاص خود می باشد فلذا باید به این امر دقت نمود و توجه داشت در این مسیر اولین کاری که باید صورت بگیرد انتخاب موضوع می باشد. و اصل بر این است که موضوعات مسئله محور باشند به این معنا که سوالی از سوالات ذهنی محقق یا شبهه ای از شبهات مطرح در بطن یا اذهان جامعه را انتخاب نماید و در صدد پاسخگویی به آن باشد. توجه به این نکته لازم است که طرح تحقیق در واقع وظیفه اش نشان دادن نقشه ی راه برای محقق و جهت دادن به پژوهش در انسجام و دقت و پیشرفت کار است.
پس از انتخاب موضوع انتخاب عنوان است هر چند عنوان در طی تحقیق می تواند تغییر نماید اما نباید از موضوع مد نظر فاصله بگیرد یا خارج گردد. ویژگی های یک عنوان خوب که در حقیقت همان سوال اصلی محقق می باشد باید دارای ویژگی های ذیل باشد. 1-مشیر به مساله باشد. 2-رسا و صریح باشد. 3-هماهنگ با جهت گیری پژوهش باشد. 4-بدیع و تازه باشد و مورد آخر اینکه. 5-کوتاه باشد.
ایشان در ادامه با استفاده از موضوعاتی که طلاب انتخاب کرده و در برد نوشته شده بود به طرح سوال اصلی پرداختند و سپس به بیان تعریف و تبیین مساله پرداخته و گفتند: در این قسمت باید جامعیت مساله در نظر گرفته شود و به عبارتی گستره ی موضوع را از هر زاویه ای بررسی کرد به بیان ساده تر پژوهشگر می بایست از کل شروع کرده به جز برسد و جزء همان سوال اصلی تحقیق است ضمن اینکه نگاه گذرایی به سرفصل ها و اشاره ی کوتاه به اهداف نیز در این بخش لازم است.
و در پایان به توضیح اهداف و ضرورت تحقیق به صورت کاربردی(بااستفاده از موضوعات مطرح شده) و کارگاهی پرداختنه و به ذکر منابع و دقت در امانت علمی و توجه به اغنای مآخذ و همچنین سهل الوصول بودن آن داشت و در ادامه به پاسخگویی به سوالات طلاب پرداخته شد.